Jeg sidder netop og rydder lidt op i mine mange projekter. Og ja, der er mange… Også for mange. Jeg tror mange af de kloge hoveder indenfor både ledelse, produktivitet, iværksætteri, science og alle de andre områder jeg interesserer mig for vil være enig i at fokus er nøglen til success. Er det så min store styrke? Nej… Jeg elsker at starte nyt op. Elsker at sætte nye projekter i gang og mange af dem når desværre aldrig rigtig ud over rampen. Sådan er det, og jeg ved det godt. Jeg ved godt, at jeg burde fokusere meget mere og det er skam også noget, af det jeg arbejder på. Og indrømmet – er også lige kommet til at starte endnu et projekt. Nemlig denne blog 🙂

Derfor bruger jeg tiden til at rydde op i mine projekter og prioritere dem. Jeg bruger Evernote (referal link) til at lave en ganske kort status og todoliste for hver enkelt projekt. Hvad enten det er arbejdsprojekter, private projekter eller lignende. Jeg skriver en ærlig status på, hvor er projektet lige nu og hvor bevæger det sig hen ad. Og så laver jeg en tilhørende todoliste. Hvad vil de næste skridt være, og hvor lang tid vil de tage.

En side for hver eneste projekt med formen:
Grundlæggende status: Hvor er projektet nu? Hvad er formålet og ideerne? Hvor kunne projektet bevæge sig hen?
Todoliste: Hvad er de næste konkrete step jeg kan tage på dette projekt? Og hvor lang tid vil de tage?

Det giver et overblik og mulighed for at prioritere. At vælge ud, hvilke projekter der skal sættes på hold eller lægges i graven. Og hvilke projekter skal leve videre det næste stykke tid.

Fordelen ved at bruge ferietiden på det, er at her er der tid og overskud til at reflektere. Til at tænke de store tanker, være kritisk og diskutere situationen med familie og venner.

Hvordan og hvornår rydder du op i dine projekter?